onsdag 5. august 2009

Sommeroppsummering

Heisan folkens!

Lenge siden bloggen har blitt oppdatert nå, beklager det. Det har vært travle tider med ferieavvikling og en del reising med jobben.

Siden sist har vi som vanlig deltatt på en del apportprøver. Etter Vennesla var det vår egen prøve på Horve som skulle arrangeres for aller første gang. Det ble en stor suksess med nydelig vær og mange gode premieringer. Gratulerer til Bjørg og Yoko som ble prøvens beste ekvipasje. Også Kjetil dro til med mange fine premieringer, bla. 2 X 1UK på Vega.

SV Yoko til Bjørg Vaage ble beste AK-hund på Horve-prøven

I tillegg til å dømme på Horve så stilte jeg Cola, Tavi og Aron. Cola har vært treig å lære apport, men det løsnet noen dager før prøven. Egentlig så synes jeg det er veldig utfordrende når bikkjene er så forskjellige som de er, det blir en stor utfordring for meg som hundedressør å lese hunden og finne de riktige knappene å trykke på. Cola var ei nøtt og hun ville egentlig ikke apportere. Når vi så fant ut av det sammen ble alt såre vel. 2 X 1UK med 19 og henholdsvis 20 poeng er en veldig bra prestasjon. Octavia fikk 2 X 1AK og Aron fikk 2 X 2AK.

Cola på vei ut til måken - etter et sprettent hopp

Karen Lønn og Rypesteggens Bodie stakk også innom, det var veldig kjekt å se dem igjen. Bodie hadde utviklet seg flott er er blitt en nydelig valp. Karen har tydeligvis trent mye med Bodie for han kunne allerede vannapportere og svømme et par meter. Det var rett før vi meldte han på Horve-prøven! Bra jobba, Karen, fortsett slik så skal det nok bli jakthund av han!

Etter det var det ferie og tur til apportprøven på Holleia. Nå hadde Octavia fått løpetid og jeg kunne derfor ikke stille henne. Jeg stilte Aron en start og fikk 2AK. Cola stilte jeg begge dager og fikk 1UK på begge starter. Vi i Rogaland hevdet oss flott i år også på landets største apportprøve med nesten 130 starter over 2 dager. Bla. fikk Akela til Thomas Nyberg og Diva til Steinar Søiland 1AK med full pott og 30 poeng. Og ikke nok med det, Rashka til Ellinor Nesse ble prøvens beste unghund. Gratulerer så mye!

Ocho har utviklet seg veldig fint i sommer. På Holleia så sprang hun fra fang til fang, fra hund til hund og hilste på alle hun møtte. Hun er veldig trygg på seg selv, er ikke redd for å dra av gårde på egen hånd og hilser selvsikkert på alle hun møter. Hun har utviklet seg utrolig bra og jeg har høye forventninger til henne. Hun er som snytt ut av nesen på moren Octavia og eksteriørt ser det meget bra ut. Hvis hun i tillegg får noe av det vannvittige trykket og den glimrende viltfinnergenskapen til faren Aron, tror jeg dette kan bli en superhund.

Nå er vi i gang med rypetaksering og oppkjøring frem mot jaktprøvene i slutten av august. Det ser veldig bra ut og jeg skal skrive mer om både takseringen og utviklingen til Cola i senere innlegg. Første prøven i år blir på Snåsa i Trøndelag. Et par uker etter det blir det NM-høyfjell med Octavia. Det blir veldig spennende, men også veldig tøft, siden alle som deltar der må ha 1VK. Det vil si knalltøff konkurranse. Jeg har også meldt på Cola i UK på lørdagen så hun får også prøvd seg i Kongsvold-terrengene.

Ingen kommentarer:

Jegernytt