søndag 24. januar 2010

5-kjappe med Lexie og Odd

Første mann ut i "5-kjappe" er Odd Helge Løvseth. Han har tispa som vi kalte for Quatra, men som nå heter Rypesteggens AOA Alexandra. Til daglig lyder hun navnet Lexie.

1. Først fortelle litt om deg selv feks. navn, alder, hvor du bor, jobb osv.
Jeg heter Odd Løvseth, er 52 år og jobber som lærer i 20% stilling. Jeg bor og jobber på Tretten som ligger 3 mil nord for Lillehammer. Den sommeren jeg fylte 20 år mista jeg min høyre arm pga kreft. Min første hund var en sjokoladebrun gordonsetter som jeg tok over da han var 7 mnd. Siden hadde jeg to drevere. Har nå en dunker hann på 8 år og ei strihåret vorsteher tispe på 3 år. Begge er jaktpremiert.

2. Hvorfor gikk du til anskaffelse av hund?
Grunnen til at jeg skaffet meg Lexie var, og nå skal jeg være helt ærlig; at en synsk person rådet meg til det! Og jeg har ikke angret på at jeg fulgte det rådet!

3. Fortelle litt om hvordan det var å få en valp i hus og hvorden tilvenningen dere immellom gikk og utfordringene dere møtte.
Det gikk veldig greit å få Lexie i hus. Hun fikk umiddelbart tillit til meg og de andre hundene. Jeg gikk mange skogsturer med henne alene og de grunnleggende dressurmomentene gikk som en lek. Måtte det bli slik når jaktblodet bruser også... En ting som tok litt tid var "pottetreninga". Lexie var ganske aktiv og jeg orka ikke å fotfølge henne hele tida. Derfor lå hun mye i buret sitt. Jeg synes at det er greit å ha tre hunder i huset. Dette gjør at jeg må være en tydelig flokkleder.

4. Fortell litt om hvordan hverdagen er nå, hvordan Lexie fungerer med dere og om dere har noen problemer/utfordringer.
Jeg gleder meg nå til at snøen skal fastne i fjellet slik at jeg kan begynne å trene Lexie . Det er dessverre veldig dårlig med fugl for tida, men noen skal vi vel finne.

5. Fortell om hvilke målsetninger du har med Lexie i året som kommer. Skal du på dressurkurs? Fugletrening? Jakt? Jaktprøver?
Med dagens fuglbestand har jeg ikke satt meg noen egentlige mål med Lexie. Men det er lov å drømme. Og drømmen er at jeg kan starte henne på jaktprøve utpå ettervinteren. Så kan en jo bare fantasere videre om Norsk Derby, Unghund Grand Prix og andre herligheter...

Lexie veier nå litt over 22 kilo. Høyden er 58 cm. Hun er nå i gang med sin første løpetid.

Ingen kommentarer:

Jegernytt