mandag 22. juni 2009

Suksess i Vennesla

Hele familien tok turen til Vennesla på apport-prøve. Jeg skulle dømme og samtidig stille Aron og Octavia. Jeg har ikke gått et eneste spor eller gjennomført en eneste vann-apport med noen av dem, men de er såpass rutinerte at jeg regnet med at det skulle gå greit. Aron hadde før Vennesla 15 x 1AK og nesten 30 apportpremier, mens Octavia slo til ifjor med flere 1AK og bla. 130 poeng.

Aron hanglet seg gjennom de 3 øvelsene og klarte sin sekstende 1AK. Med Octavia gikk det ikke fullt så bra. Det ble nytt påsett på søkapporten og dermed røk førstepremien. På vannapporten hadde jeg en litt selsom opplevelse. Det blir skutt og kastet fra båten. Octavia går like etter kastet, men stopper opp etter 3 meter. Jeg sier ingenting og hun rygger tilbake til standplass. Så får hun apportordren og utfører en perfekt vannapport. Det er slike øyeblikk som forteller meg at det er noe spesielt med Octavia. Når hun viser at hun har forstått noe. Uten at hun har fått noen kommando. Som når hun er komplett i ro under reis og felling under jakt - uten å få kommando. Jeg håper virkelig at mine valpekjøpere får oppleve noen slike øyeblikk med sine hunder...

På søndagen ble rollene byttet om. Siri førte Aron til en 2AK sammen med Lars. Jeg førte Octavia sammen med Kristoffer til en ny 1AK med 10-9-10 og 29 poeng. Litt rusk i maskineriet gjør ingenting nå. Formtoppen skal vi treffe på Horve-prøven i Sandnes og Holleia-prøven nær Vikersund.



PS. Ocho sprang løs i apportområdet fra fang til fang, hilste på alle hundene på en utrolig fortrolig måte og utforsket terrenget i nærheten. Hun viste en utrolig trygg adferd og dette virker veldig lovende for utviklingen hennes fremover.

Ingen kommentarer:

Jegernytt