tirsdag 9. august 2011

Fine dager i fjellet


Mitt jaktterreng i Valle

For tiden driver vi og takserer jakt-terrenget vårt i Valle. Det har vært stabil rypebestand der de siste årene, så vi har ikke trengt å tenke så mye kvoter og slikt. Dårlig skyting har vært regulering nok for vår rypebestand :-) Men i år skal det vise seg at takseringen er viktigere enn noensinne. Vi står overfor et fullstendig krakk i rypebestanden hvor det nesten ikke har blitt produsert kyllinger. Om det er dårlig vær under klekkingen eller en usedvanlig stor rovdyrbestand pga. fjorårets lemenår er vanskelig å vite. Det som er sikkert er at det omtrent bare er stamfugl i terrenget. I år blir etter all sannsynlighet rypene fredet. Stamfuglen skal få være i fred og forhåpentligvis produsere store kull neste år når rovfuglbestanden har blitt (naturlig) tynnet ut i vinter.

Her er hønemor, men hvor er kyllingene?

Lite ryper har ikke hindret oss i å kose oss i fjellet. I år har jeg kull på Octavia og har derfor fokusert på 3 unge AK-hunder, min egen Rypesteggens Ocho, Sør Holleias Coca-Cola og Rypesteggens Bodie til Karen Lønn og Arild Haaland.

Mine turkamerater i høst: Ocho, Cola og Bodie.

For å ta Ocho først. Hun har vært litt sen i utviklingen og har ikke hatt et søksformat det har vært verd å prate om. Jeg har ikke stresset med henne og latt henne utvikle seg i sitt eget tempo. Nå har hun virkelig blomstret og viser et søk av høy klasse. Stort format, høy intensitet og veldig lydig. Fugl finner hun også. Men hun trenger nok noen flere fuglekontakter for å skjerpe vilfinneregenskapen litt.

Rypesteggens AOA Ocho

Cola var i god form i vinter og fikset seg 2 x 2AK. I år har hun vært plaget av et stort sår på labben som ikke vil gro og som har hemmet søket hennes. Hun har allikevel vist seg som en glimrende viltfinner og fuglebehandler, det viktigste med henne er å få opp kondisjonen.

Sør Holleias Coca-Cola

Jeg har vært så herlig å få låne en herlig "banditt", Rypsteggens Bodie. Jeg skal trene han i fjellet under takseringen, føre han på prøver og bruke han under jakten. Målsetningen er helt klart en 1AK. Bodie er et stort talent med et meget tiltalende søk som hører hjemme i VK. Utfordringen hans har vært å ta vare på sjansene, ifjor burde han klart en premiering, men hadde litt for mye "stang-ut". I år har han fortsatt sitt eminente søk, men har tatt STORE steg når det gjelder viltfinneregenskaper og fuglebehandling. Han har rett og slett utviklet jaktvett og ikke lite av det heller. Han har hatt flest fuglearbeid av alle under takesringen i år, dekket mest terreng, behandlet fuglen eksemplarisk og er stort sett rolig i alle situasjoner. Utfordringen med Bodie er at han er litt heit og jeg har satt det som min oppgave å temme han. Så langt har det gått veldig bra!

Rypesteggens AOA Bodie

Tiden i fjellet benyttes sammen med gode venner og vi inviterer også med "gjeste-takserere" for å hjelpe til i det relativt store terrenget vårt. Kjetil Kristiansen er alltid tilstede med sitt blide åsyn og gode hunder, han har vært med i jaktlaget like lenge som meg og er fast inventar på Fiti. Vi har også hatt besøk av Sveinung og Santo som hjap oss med å bygge ny, solid utedo. Bjørg og John, tidligere medlemmer i jakt-terrenget, var med opp sist helg og vi hadde en herlig helg sammen. Vi var 4 mann og 7 vorsteh på ei lita jakthytte :-)

Fiti-fantene samlet på Fiti igjen - en herlig kveld!

Nå har vi en takseringshelg igjen før jaktprøvene braker løs. Først er det Hovden, deretter Sirdal og muligens Sjodalen etter det. Så kommer rosinen i pølsa, rypejakten. Kjenner jeg gleder meg som en liten unge, i høst skal jeg ikke lage jaktfilm, men bare kose meg med bikkjene!!

Ingen kommentarer:

Jegernytt