mandag 1. februar 2010

5-kjappe med Uno og Tor Bjarte

Nr. 2 ut i "5-kjappe" er Tor Bjarte Berge. Han har hannhunden vi kalte for Uno og som nå heter Rypesteggens AOA Uno Est Pablo. Uno var helt klart Alfa-hannen i kullet, noe Tor Bjarte tydeligvis har fått oppleve på godt og vondt. Tor Bjarte kan fortelle om en hund med MYE jaktlyst og Uno har allerede hatt fuglearbeid på rugde.

1. Først fortelle litt om deg selv feks. navn, alder, hvor du bor, jobb osv.

Tor Bjarte Berge. Bor på Klepp, 36 år, Gift med Jorunn, tre gutter. Jobber Som pastor/prest i Bryne Frikyrkje, og i Alpha Begravelsesbyrå.

2. Hvorfor gikk du til anskaffelse av hund?
Jeg gikk til anskaffelse av hund fordi jeg har hatt noen fuglehunder tidligere, noe som har gitt mersmak, og det er nå et "must" for meg å ha fuglehund. Men å velge vorsteh var nytt og spennende for meg. Gikk til anskaffelse av KV fordi jeg ville ha en robust jakt og tur kompis. Jeg har stor glede av å trene og jakte med fuglehunder. Og nesten hele familien stortrives med nyanskaffelsen.

3. Fortelle litt om hvordan det var å få en valp i hus og hvorden tilvenningen dere immellom gikk og utfordringene dere møtte.
Jeg tror jeg må være kort her. Det har vært store utfordringer å få valpen i hus. Frem til for ca en måned siden har det vært meget friskt for å si det på en ok måte. Men han har nå roet seg betraktelig. Nesten som å få en ny hund i hus! Takk og lov.

4. Fortell litt om hvordan hverdagen er nå, hvordan Uno fungerer med dere og om dere har noen problemer/utfordringer.
Nå fungerer hverdagen meget godt. Uno krever en stødig og konsekvent hånd, men er nå et prakteksemplar av en unghund. Ungene er og veldig glade i Uno og de to eldste har flere ganger sagt: "Uno er bare helt uimotståelig". Kan fortsatt syte og bjeffe litt når han står ute, men det blir stadig bedre. Jeg bor ikke på landet og er derfor nødt til å ha hund som er rolig ute.

5. Fortell om hvilke målsetninger du har med Uno i året som kommer. Skal du på dressurkurs? Fugletrening? Jakt? Jaktprøver?
Satser på å komme meg på trening i fjellet, og minst et par jaktprøver. Gleder meg til å delta på jaktprøve igjen da det er en stund siden sist. Hvis jeg klarer å få Uno helt i hånd er målsettingen ganske stor når det kommer til ønsket resultat på jaktprøve. På jakt er jeg sikker på at vi blir en meget bra ekvipasje!

Uno er nå ca. 23 kilo

Ingen kommentarer:

Jegernytt