mandag 1. september 2008

1. VK finale med CACIT til Indie!

Vi har et veldig godt vorsteh-miljø i Rogaland hvor vi trener sammen, drar på prøver, jakter sammen osv. Vi hjelper også med å stille hverandres hunder om det er behov for det, og får på den måten stilt hundene våre oftere. Siden vi trener så mye sammen så er hundene også vant til å ha andre førere enn eierene selv. Dette ga feks. utslag i at Octavia fikk seg en flott 1.AK i Raggsteindalen. Hun var utslått fra VK'en og jeg skulle føre Indie i finalen. Da stepper Kjetil inn og hjalp meg - uten han hadde det ikke blitt noen premie.


På Sirdalsprøven førte jeg Octavia og Indie i VK. Octavia gikk ikke videre men Indie gikk til finalen. Vi stilte til start i Elvasshei-terrenget, et terreng som skulle formelig boble av fugl. Det gjorde det også, 5 av de 6 hundene første hundene ble slått ut og vi hadde oppe ca. 75 fugler i løpet av dagen.

Dette var også en CACIT-prøve og dermed kunne det felles fugl under prøven. Indie skulle ut i nest siste slipp og ingen på lista var helt uten skraper i lakken. Indie går godt og dekker terrenget fornuftig. Drar ut på flanken og blir borte. Etter en stund ber jeg dommeren om å få lete litt etter henne og etter ca. 5 minutters leting ser jeg tilfeldigvis det røde dekkenet inni ganske tett småbjørk-biotop. Skytter kommer i posisjon, Indie reiser villig rype som ligger nesten rett foran nesa hennes. Fuglen presenteres ypperlig for skytter som feller fuglen. Indie utreder og apporterer som hun skal og går rett til topps. Fuglearbeid med reis og helt "ren" - dvs. uten minuser.

I andre runde så ryker stadig flere hunder ut pga. ramp og minusene kommer tett som hagl. Jeg er nok litt heldig i og med at det ikke er fugl i Indies andre slipp og hun er derfor fremdeles helt ren. Etter et kort finaleslipp mot en annen Rogalands-vorsteh - KV Næveråsens Era - tildeles Indie 1.VK finale med CACIT! En stor dag for meg og Indie og jeg tror ikke det var et tørt øye i hele Vaage-familien :-)

Gå inn på http://www.toppaheiledriden.com/ - der finner du et STORT bilde av Indie :-)

Ingen kommentarer:

Jegernytt