torsdag 25. september 2008

Presentasjon: KV Aron

Jeg har bestemt meg for å bruke korthåren Aron til Thomas Ellefsen og Marion Violet Andersen på Octavia. Under den først jaktuken i Sverige besøkte jeg dem i Fünesdalen, hvor de campet sammen med Svenn Erik Rud og Bjarne Smukkestad. Jeg har sett Aron på apport-prøver før, så eksteriør-messig var jeg rimelig sikker på at dette er en hund som jeg ville bruke.

Resultatmessig så er jo Aron årets unghund i NVK i 2007. I tillegg ble han, som UK-hund, kåret til årets lavlandshund i NVK i 2007. En meget sterk prestasjon. Resultatene forteller om en hund som er en sterk viltfinner, han finner nesten alltid fugl. Aron mestrer både lavland og høyfjell hvor han har fått 1UK i begge grener. Totalt har Aron oppnådd 6 X 1UK og hele 11 premier i UK! Dette sier egentlig sitt om hvor god denne hunder er!

Men jeg hadde ikke med egne øyne sett Aron i søk på fjellet. Jeg gledet meg derfor til å ta turen til fjells for å se han med selvsyn. Vi fikk et forferdelig vær. Sterk vind, masse regn og en illsint svenske som mente vi gikk på hans terreng. Uansett - Aron skuffet ikke. Det første slaget fikk meg til å måpe. Han drar opp fjellsida, fortsetter ut flere hundre meter i høy fart, vender perfekt i vinden og revierer eksemplarisk tilbake. Og slik fortsatte han egentlig hele dagen. Søket holder meget høyt nivå, bla. knuste han min egen Octavia på søk. Bare Aron får VK-billetten så kommer han til å ligge helt i topp i VK, det har jeg ingen som helst tvil om. Det var ingenting i veien med kontakt og han gikk ikke for stort. Men det var et vanvittig trykk i han og det var veldig godt å se. Jeg er trygg på at denne kombinasjonen kommer til å gi topp jakthunder og det var ekstra betryggende å se en så kraftfull søker i fjellet.

Thomas Ellefsen eier Aron sammen med Marion Violet Andersen.

Violet sammen med siste tilskudd i flokken. Totalt har de nå 5 korthår!

1 kommentar:

Frank Ådne Pedersen sa...

Hmmmm. Tar du en pent brukt godt premiert weimaraner i bytte?

Jegernytt