søndag 16. august 2009

A star is born

Onsdag til søndag tilbrakte jeg i fjellet med gode venner på rypetaksering. Det ble mange høydepunkter hver dag og det mentale minnekortet er stappfullt av gyldne øyeblikk. En av de beste opplevelsene var det en helbrun, langbent vorsteh som ga meg. Phønix til Kjetil Kristiansen hadde en oppvisning i fjellet av de sjeldne. Han doblet søket sitt når han fikk Aron til Thomas og Violet som makker og feide over fjellet med intensitet, kontinuitet og nydelig reviering. Det resulterte i mange flotte fuglearbeid hvor fuglen ble behandlet med den respekt og seriøsitet som den fortjener.

Mange hunder har flott søk, men har enten ikke dressur eller talent til å forvalte det på rett måte. Andre er supre viltfinnere, men mangler intensitet og sprut. Phønix har begge deler og jeg kan ikke annet enn å dele forventningene Kjetil har til denne hunden nå i høst. Gi denne hunden en eneste rype i sitt slipp, så bare må det bli 1.AK. Slik som Phønix har gått nå i helgen kommer han til å kjempe helt i toppen i VK også, det har jeg ingen som helst tvil om.

Så nå er dere altså varslet. 1AK til Phønix nå i høst.

1 kommentar:

Kjetil Kristiansen sa...

Takk for fine ord Alex. Han imponerte i helgen både med søket og å finne den ene rypa som trengs.Men vi kan ikke bestille premier, så det er opp til han å gjøre det. Men både du og jeg ser at han har kapasitet til å nå langt. Høsten blir iallefall spennende.

Jegernytt