mandag 11. april 2011

2 x 2AK og drita sur...

Vel, det er over nå, men på lørdag sto ikke jubelen akkurat i taket. Vanligvis er jeg alltid fornøyd når jeg får premie på bikkjene mine, men når en vet at under normale forhold hadde en fått 2 X 1AK på samme dag, er jeg ikke fornøyd med 2 x 2AK.

For å ta Tavi først. Hun har 1AK høyfjell, lavland, skog, apport og på utstilling. Derfor hadde det vært veldig gøy å få 1AK vinter på henne. Da hadde hun hatt 1AK i absolutt alt. På Nesheia starter hun friskt i første slipp. En fugl letter i området hvor hun er og det regnes som en sjanse. I andre slipp går det ikke lang tid før jeg finner henne i stand. Går opp sammen med dommer og ber om tillatelse til å reise, men dommeren vil nærmere. Ser en "bylt" 2-3 meter foran henne. Kan dette være rypa? Bylten beveger seg ørlite bort fra Tavi. Da får tillatelse være tillatelse, jeg skriker ut en reiskommando og Tavi går villig på. Bylten får vinger og et par meter foran snuten hennes letter ei rype. Hun er som vanlig rolig i oppflukt og skudd og utreder greit.

Tredje slipp. Jeg vet hun bare skal gå slippet ut. Så er 1AK vinter i boks. Jeg følger med på tiden selv. 7 minutter igjen. 100 meter unna støkker Tavi ei rype. Hun er helt rolig. Like etter letter ei rype til. Etter kort tid blir det innkalling og Tavi blir avsluttet med 2AK. Under "normale" omstendigheter hadde vi ikke hatt fugl i siste slipp eller så hadde hun spikret dem. Surt, med tanke på at hun da hadde hatt en "perfekt record". Men, men....

Verre er det nesten med Cola. Søksmessig går hun glimrende. Har en makkestøkk i første runde. I andre slipp melder partiet om at begge hundene står i stand på toppen av en liten kolle. Vi går opp og finner hundene i stand, Cola litt foran setteren. Vi får lov til å reise. Begge hundene stuper fram. I hver sin retning. Cola reiser presist ei rype som letter rett foran henne. Engelsksetteren reiser rett fram og har ikke peiling på hvor fuglen er. Jeg skyter og Cola er rolig. Så kommer det tragiske. Ingen av dommerne ser fuglen. Hele partiet står lenger bak og har panoramautsikt til forestillingen. Så fuglearbeidet blir ikke godkjent. Flaks for setteren som ikke lot seg stoppe.

Cola i stand foran setteren. Fører og dommer på vei opp.

Tredje slipp. Cola holder fremdeles koken. Helt, helt på tampen finner vi henne i stram stand på en barmarksflekk med litt vegetasjon. Ser du standen, sier jeg til dommeren? Joda, han ser standen. Ok, vi går litt nærmere så de helt sikkert skal se fuglen. Akkurat idet jeg har j-en ytterst på tunga går en diger orrhane opp rett foran Cola. Jeg skyter og hun er rolig. Men jeg fikk ikke vist reist. Dermed blir det en 2AK, men det var en klokkeklar 1AK med 2 fuglearbeid av 3 mulige. Jævlig surt, for å si det mildt. Spesielt siden jeg hadde varslet til oppdretter Anders Simensrud at jeg skulle få 1AK på Cola.

Men den kommer tidlig i høst, det skal jeg love dere. Makan til hund skal en lete lenge etter. Reiser som et børseskudd og er komplett rolig uten kommando. Støkker langt ute og er helt rolig uten kommando. Tidlig i høst skal jeg ha 1AK på henne, don't you worry!

Her er kritikkene til Tavi og Cola:

"På lett føre jakter Octavia meget godt, god kontakt med fører. Jakter meget godt på biotop og vind. Stand, reiser presist på ordre ryper. RIOS. Utreder OK. Senere jobber Octavia med å lokalisere ryper som støkkes. Er rolig. Tildeles idag 2AK." 5-5-6-4-4-4

"På lett føre viser Coca-Cola et meget godt søk i god kontakt med fører. Makker støkker rype. Finnes i stand sammen med makker. Begge går villig fram på ordre uten å presentere fugl. Senere stand. Orrhane letter når fører kommer til. RIOS. Utreder greit. 2AK." 5-5-6-4-4-4

Godjentene mine. Selv om det ble litt stang ut er jeg utrolig stolt av dem. De jobber iherdig, finner fugl og behandler den eksemplarisk. Til høsten blir det ikke trygt å være rype :-)

Ingen kommentarer:

Jegernytt