fredag 13. februar 2009

Nå skal dere høre, folkens...

Ja, vi var på røntging idag. Kristoffer var også med for å få se valpene (ikke hunde-beibiene, vel å merke) og var veldig spent. Valpene skulle hete Rask, Kvikk og Lunsj. Etter litt kjemping med en motvillig Tavi fikk vi henne opp på bordet og bildet ble tatt. Bildet ble fremkalt i maskinen og etterhvert dukker det opp på en pc-skjerm. Alt jeg kan se er en ryggrad og en stor mage uten noe som ligner valper. Men jeg er jo ikke ekspert og stoler på at veterinæren ser mer enn meg.

- Her var det ikke mye å se, kommer det tørt fra veterinæren. Deretter pinlig pause. - Vi får ta ett til.

Samme prosedyre. Like motvillig hund. Et bilde trer fram på skjermen. Like tomt. Etter nitidig gransking kan en med godviljen skimte en ryggrad og en skalle.

- Hvor mange dager sa du hun var på vei, spør dyrlegen.
- 44 fra første parring. Og dere sa at dere kunne røntge fra dag 42.
- Hmm, ja, men hun kan ha "tatt" seg på siste parring og dessuten kan sæden leve en stund i hunden. Vi er nok for tidlig ute så vi får ta ultralyd for å være sikker.

Nå må jeg innrømme at jeg var litt halvbleik rundt nebbet. Dette var stunden hvor jeg stolt skulle peke på den ene valpen etter den andre for Kristoffer og fortelle han om alle valpene som kommer om noen uker. Nå var det fint lite som lignet på Rask, Kvikk og Lunsj i magen til Tavi.

Vel, inn på nytt rom og frem med ultralydmaskinen. Etter en stund finner veterinæren en valp og etter litt leting finner han flere. Han innrømmer at han er ganske fersk og uerfaren med ultralyd og at det eneste han kan si sikkert er at Tavi er drektig og at det er flere valper der inne.

Siden valpene ikke viste på røntgen vil det si at Tavi ikke er 42 dager på vei. Det vil si at det er over 3 uker til fødsel og at sannsynlig levering vil være rundt 10. mai.

Etterhvert kom fargen tilbake i ansiktet, det var jo tross alt gode nyheter. Så vi har bestilt ny time på torsdag. Jeg kommer til å legge ut resultatet etter røntgingen. Da vil vi ganske sikkert vite hvor mange det er der inne. Og til dere valpekjøpere kan jeg opplyse om at jeg selv eller hannhundeier i utgangspunktet ikke skal ha valp, slik at alle valpene tilfaller dere. Jeg vet det er mange på listen og mange som kommer til å bli skuffet, men hele "potten av valper" går til dere...

Jegernytt