fredag 5. februar 2010

5-kjappe med Bodie og Karen

Tredje ut i 5-kjappe er Karen Lønn. Karen er en av mine lokale valpekjøpere så jeg har hatt anedning til selv å se hvor flott hund Bodie har blitt. Karen og jeg skal også gå på dressurkurs med Bodie og Ocho. Ut ifra det Karen forteller har tilvenning til Bodie gått som en drøm :-)

1. Først fortelle litt om deg selv og Arild feks. navn, alder, hvor dere bor, jobb osv.
Jeg heter Karen Lønn og er samboer med Arild Haaland. Vi bor i Stavanger og er 32 og 33 år. Arild jobber som advokatfullmektig i PwC og jeg jobber i kommunen som rusvernkonsulent. Da vi flyttet til Stavanger fra Bergen for ca 2 år siden, hadde vi to kriterier til kjøp av hus. Det skulle ha hage med plass til hundegård og kjeller til vin. Vi har nå funnet oss et riktig så trivelig hus og koser oss med Bodie. Det ser nok også ut til at Bodie trives bedre i huset en i den flotte hundegården vi har laget.

2. Hvorfor dere gikk til anskaffelse av hund.
Hund er noe jeg har ønsket meg så lenge jeg kan huske. Som liten fikk jeg passe på naboens hunder (vorsteh) og har fanastisk gode minner fra den tiden. Har også hatt flere flotte turer med vorsteh i vinterfjellet, og drømte stadig om å få meg egen hund på lange skiturer med familien. Mine foreldre lovet meg hund når jeg ble like gammel som søskenbarnet mitt, synd det tok noen år før jeg forstod at jeg aldri kom til å bli like gammel som henne :-) Jeg måtte derfor vente til jeg selv fikk meg hus og hage, men da huset så var kjøpt var det rett inn på NVK sine hjemmesider :-). Vi hadder en liten diskusjon i hjemmet om det skulle bli vorseth eller flat coted, siden Arild hadde flat coted da han var liten. Jeg trakk naturligvis det lengste strået, men under forutsetning av at det var jeg som skulle trene hunden til jakt og gå på diveres kurs.

3. Fortelle litt om hvordan det var å få en valp i hus og hvorden tilvenningen dere immellom gikk og utfordringene dere møtte.
Siden jeg hadde gledet meg i så utrolig mange år til å få hund, har jeg nok godt opp i rollen som "hundemor" litt vel mye. Han ble min lille "baby", men jeg håper likevel jeg ikke har skjemt han for mye bort. Det har vært en fantastisk tid. Han ble fort stueren og jeg tok meg fri fra jobb i 4 uker i mai. Var utrolig heldig med været, så vi koste oss masse i hagen. Han lærte fort hva som var hans ting å tygge på, og at våre ting måtte være i fred. Ikke en eneste sko ble ødelagt. Tilvenningen til å være alene gikk også veldig bra. Han var med meg på jobb i bilen en lang periode, og jeg tror han var glad når han endelig ble vist tillit til å være hjemme alene. Selv om vi bor midt i byen, har han også fått mulighet til å gå mye løs. Han har fått lekt mye med andre hunder, både store å små, og går godt sammen med alle.

4. Fortelle litt om hvordan hverdagen er nå, hvordan Bodie fungerer med dere og om dere har noen problemer/utfordringer.
Bodie har blitt riktig så rolig og fin i hus. Ute er han fremdeles en vilter og nysgjerrig hund. Jeg må nok jobbe mer med å gå fint i bånd og innkalling. Han kan også få noen "tussebyger" når han blir for ivrig eller stresset. Sliter da litt med å få ham rolig, men håper dette går seg til med mer dressur og at han blir eldre. I forhold til jakt/trening har vi hatt noen fine turer til fjells, men siden han ikke har blitt saueren har vi ikke kunnet slippe ham i treningsterrenget i Sirdalen. Håper derfor vi får noen fine helger i vinter når sauene koser seg inne.

5. Fortelle om hvilke målsetninger dere har med hunden i året som kommer. Skal dere på dressurkurs? Fugletrening? Jakt? Jaktprøver?
Bodie og meg har nettopp begynt på dressurkurs i regi av NVK Rogaland. Tror det kan bli veldig bra for oss begge. Ellers håper jeg at vi kommer så langt i dressur og fulgetreningen at vi kan stille på vår første jaktprøve i løpet av året. Jeg har også bestillt helgetur med en kamerat som har jakttereng til høsten, så kanskje vi får jaktet litt også, og ikke bare trent. Ellers tenker jeg å være med på apportpøven på Horve i sommer. Det ser ut som at det kan bli et riktig så spennende år.

Bodie er 28 kg og 63 cm høy.

Ingen kommentarer:

Jegernytt