søndag 7. februar 2010

5-kjappe med Nero og Morten

Fjerdemann ut i 5-kjappe er Morten Ose fra Kristiansand. Morten har hannhunden vi kalte for Cinco, men som nå heter Rypesteggens AOA Nero. Nero har en god lekekamerat i helbroren Maximus som bor like ved.


1. Først fortell litt om deg selv feks. navn, alder, hvor du bor, jobb osv.
Jeg er Morten Ose (32 år) og bosatt med kone og 2 barn i Kristiansand. Jeg jobber som elektroingeniør i et offshorefirma.

2. Hvorfor du gikk til anskaffelse av hund?
Jeg er første gangs eier av hund. Har lenge tenkt på å anskaffe meg hund, så det har blitt diskutert mye for og i mot med det å eie og ta vare på en hund. Det har vært nøye gjennomtenkt før vi valgte å anskaffet oss hund. Forutsetning for type hund var at den kunne brukes til noe, samtidig som den er barnevennlig. Siden jeg er fersk jeger og vi er en frilufts aktiv familie måtte vi ha en hund som var glad i friluft. Valget ble derfor fuglehund. Når det gjelder fuglehund typer var vi ikke i tvil om at vi skulle ha en vorsteh, mye pga. at dette er en allsidig hund med trekkegenskaper og en sterk psyke, samtidig er det en flott familehund.

3. Fortell litt om hvordan det var å få en valp i hus og hvorden tilvenningen dere immellom gikk og utfordringene dere møtte.
Det å få en valp i huset var utfordrende. Dette var en helt ny tilværelse for oss alle. Brukte mye tid på den i begynnelsen for å få den trygg. Den fikk fort tillit til oss. Det tok vel ca. 1 mnd før han var helt stueren. Det tok litt tid før han vendte seg til hundegården og til å sove i bur.

4. Fortell litt om hvordan hverdagen er nå, hvordan Nero fungerer med deg og om dere har noen problemer/utfordringer.
Nero har utviklet seg til en flott hund. Veldig kosete. Utrolig tålmodig med barna. Jaktlysten har økt betraktlig de siste 2 månedene. Nero holder tett kontakt med meg når vi er ute i skog og mark. Han har vært borti noen ryper på noen av turene vi har hatt. Da har jeg sett at han tar stand. Jeg synes han tar kommandoene veldig bra. Veldig lærelysten. Fokusområdene er sitt kommando på avstand, innkalling, gå fot og passivitets trening. Ellers har han hatt mye kontakt med broren sin Max. De har utviklet et veldig nært forhold og fungerer veldig bra sammen.

5. Fortell om hvilke målsetninger du har med hunden i året som kommer. Skal du på dressurkurs? Fugletrening? Jakt? Jaktprøver?
Målsetninga for Nero dette året er å trene på jakt, apport og muligens skyte den første rypa med Nero i spissen. Det viktigste for meg er å få en best mulig jakthund. Jaktprøver blir det nok ingenting av dette året. I fjor var jeg på dressurskurs på Feda, og kona har hatt et eget kurs i Søgne, som vi begge har fått mye utbytte av. Vi ser an utvikling til både hund og voksne i forhold til behovet for flere kurs i løpet av året.

Nero er nå ca. 28 kilo og ca. 63 cm høy

Ingen kommentarer:

Jegernytt